allegroblog

Zobacz kanał RSS

Kupujemy felgi na Allegro

Gdy mija się zakłady wulkanizacji, można czasami dojść do wniosku, że wszyscy kierowcy do ostatniej chwili czekali ze zmianą opon. Założenie nowego ogumienia, obojętne, czy letniego czy całorocznego, to jednak nie wszystko – pozostaje jeszcze kwestia felg. Czy warto zainwestować w alufelgi?



Felgi poprawiają wygląd

Gdy weszło się do salonu prasowego w 2000 roku, półki uginały się od czasopism motoryzacyjnych traktujących o tuningu. Wtedy to Polacy zaczynali interesować się tematyką upiększania samochodów. Jedni mówili wówczas, że tuning to sposób na personalizację auta, drudzy twierdzili, że to po prostu upiększanie, a jeszcze inni przypisywali temu ideologię „poprawiania fabryki”.

Nieważne, jakie zdanie miał na ten temat tuner i jaki samochód tuningował – pierwszym elementem każdego porządnego tuningu zawsze była i będzie zmiana felg ze stalowych na aluminiowe. To najprostszy i najmniej inwazyjny sposób na poprawienie wyglądu samochodu, a różnicę widać natychmiast. Często bywa tak, że ktoś, kto dopiera zaczyna przygodę z tuningiem, po zamontowaniu felg orientuje się, że już osiągnął oczekiwany efekt i nie musi inwestować więcej w auto.

Felgi dodają autu lekkości, a odpowiednio dobrane sprawiają, że samochód zyskuje sportowy wygląd. Jeśli są większe od felg stalowych (przez co mniejszy jest profil opony), faktycznie pozwalają poczuć różnicę na zakrętach.

Kiedy to się zaczęło?

Historia felg aluminiowych sięga połowy lat 50. ubiegłego wieku, więc można powiedzieć, że powstały one stosunkowo niedawno. W 1956 roku w Stanach Zjednoczonych założyciele firmy American Racing stworzyli pierwszą jednoczęściową felgę magnezową. Firma funkcjonuje do dzisiaj, aż 18 modeli felg stworzonych przez American Racing zostało opatentowanych.

Okazało się, że jednoczęściowe felgi, które później robiono ze stopów lekkiego i wytrzymałego aluminium, są lżejsze od kół stalowych i pozwalają na lepsze chłodzenie układu hamulcowego. Dzisiaj są to najpopularniejsze felgi na świecie.


Jak dobrać odpowiednią felgę?


Wbrew pozorom dobór odpowiedniej felgi nie jest sprawą prostą. Po wejściu na motoAllegro w dział części samochodowych okazuje się, że łącznie znajduje się tam ponad 40 000 ogłoszeń dotyczących sprzedaży felg lub akcesoriów do nich. Samych obręczy jest ponad 20 000, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Podstawową rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, są oznaczenia felgi. Najczęściej obręcze oznaczone są np. 8x18 5x112. W przypadku takiego układu dwóch liczb oddzielonych „x” pierwsza para oznacza zawsze rozmiar felgi. Najpierw podawana jest szerokość, a później średnica zewnętrzna, czyli felgi 8x18 mają szerokość 8 oraz wysokość 18 cali. Często też podaje się samą średnicę w postaci np. 18”. Drugie oznaczenie, czyli 5x112, dotyczy rozstawu śrub, którymi przymocowuje się felgę do piasty. Pierwsza cyfra oznacza liczbę śrub, czyli w tym przypadku jest ich 5, druga natomiast średnicę okręgu, na którym znajdują się otwory na śruby. Zamiast głowić się nad tym, czy dana felga pasuje do naszego auta, lepiej po prostu sprawdzić zalecane wymiary felg. Potrzebne informacje można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu lub po prostu w Internecie. Na Allegro znajduje się filtr, który pozwala precyzyjnie sortować felgi względem rozstawu śrub – to ułatwia wyszukiwanie.

Bardzo ważną rzeczą jest również ET, czyli tzw. offset felgi, który oznacza odległość od płaszczyzny montażowej do płaszczyzny symetrii felgi. Prościej mówiąc, jest to odległość od piasty do rantu. Offset wyraża się w milimetrach. Im większa liczba ET, tym felga jest schowana głębiej w nadkola.
Jednym z najczęściej stosowanych akcesoriów do felg są tzw. dystanse, które pozwalają jeszcze bardziej poprawić wygląd auta poprzez „wypchnięcie” felg. Często kiedy jeździmy na niewielkich stalowych felgach, koła są delikatnie schowane za nadkolami. Jeśli montuje się aluminiowe felgi, można pokusić się o ich wypchnięcie poprzez dołożenie do piasty specjalnego elementu zwanego dystansem. To powinno jeszcze bardziej poprawić wygląd auta, ale mówi się, że maksymalna szerokość dystansów nie powinna być większa niż różnica opony i nadkola. Jeśli więc po założeniu felg między oponą a nadkolem są 2 cm luzu, nie montujmy dystansów większych niż 2 cm.

Jaki rozmiar felgi wybrać?

Podobnie jak rozstaw śrub, tak i rozmiar (średnica samej felgi) powinien być podany w instrukcji obsługi pojazdu. Można jednak z nim eksperymentować. Przed doborem średnicy felgi należy pamiętać o tym, że im większa felga, tym lepsze trakcja i przyczepność auta na zakrętach. Jednak każdy kolejny cal pogarsza – i to bardzo odczuwalnie – warunki podróżowania autem. Im większa felga, tym mniejszy profil opony, a więc miękkiej powierzchni, która oprócz zawieszenia również absorbuje część drgań koła. Im większe felgi wybierzemy, tym najprawdopodobniej więcej zapłacimy za opony. Większe opony o niższym profilu muszą być bardziej wytrzymałe, stąd większa cena. Jeśli jednak komuś naprawdę zależy na wyglądzie auta, nie warto oszczędzać.

Stylistyka felgi

Skoro wiemy już jak dobrać felgi pod względem czysto technicznym, skupmy się na samej stylistyce. Najbardziej podstawową rzeczą w wyglądzie felgi jest kolor. W teledyskach amerykańscy raperzy jeżdżą autami na chromowanych felgach; w Polsce również są one dostępne. Dają one efekt błysku, który przyciąga spojrzenia, nie zawsze komponują się jednak z wyglądem auta. Na Allegro ich ceny rozpoczynają się od nieco ponad 900 zł za komplet.
Znacznie popularniejsze są felgi w kolorze srebrnym. Komplet takich felg kosztuje nieco ponad 600 zł. Na ogół im większy rozmiar felgi, tym większa cena. Podobnie jest zresztą ze wzorem: im bardziej oryginalny, tym więcej trzeba zapłacić. Kompromisem pomiędzy felgami chromowanymi a standardowymi srebrnymi mogą być polerowane obręcze.

Oczywiście oprócz chromowanych i srebrnych felg dostępne są obręcze pomalowane na najbardziej wymyślne kolory. Takie felgi należą jednak do mniej popularnych. Najdroższe w zakupie będą felgi renomowanych firm, jak OZ, Momo czy BBS. Najwięcej kosztują felgi z logo producenta samochodu, ale kupując je, można mieć pewność, że będą dopasowane do samochodu zarówno stylistycznie, jak i pod względem rozmiaru.

Wybór na rynku aluminiowych felg jest tak ogromny, że każdy znajdzie coś dla siebie. Często już same poszukiwania sprawiają sporo frajdy. Efekt końcowy jest warty trudu. Powodzenia.

Kategorie
Wszystkie

Komentarze